Wat betekent de zorgplicht van een hypotheekadviseur of bank?

Financiële dienstverleners hebben een zorgplicht. Dit betekent dat een hypotheekadviseur of bank dient te handelen in het belang van de klant. Er is veelal sprake van een flink verschil in kennis en kunde, waardoor de klant de dienstverlening moeilijk kan beoordelen. De zorgplicht en verplichting tot nazorg garanderen een goede service.

 

Zorgplicht van een hypotheekadviseur

De zorgplicht van een hypotheekadviseur zorgt ervoor dat de klant alles kan verwachten wat een redelijk handelend en bekwaam adviseur aan zou kunnen bieden. Dit geldt voor het afsluiten van een hypotheek, maar ook na die periode wanneer er financiële zaken geregeld dienen te worden. Een hypotheekadviseur kan vooraf goed aangeven wat hij of zij wel of niet voor een klant kan betekenen. Het is van belang om dit goed af te stemmen, zodat er goed duidelijk is wat er van een ‘bekwaam adviseur’ te verwachten valt. Door een dienstverleningsovereenkomst te ondertekenen is er achteraf geen sprake van eventuele onduidelijkheid. Indien een hypotheekadviseur de klant bijvoorbeeld onjuist informeert over wetswijzigingen of andere belangrijke situaties of beperkingen voldoet deze niet aan de zorgplicht en is het als consument wellicht mogelijk om stappen te ondernemen.

Nazorg vanuit de bank

Ook de bank heeft een zorgplicht, die aan de orde komt op het moment dat een klant zonder tussenkomst van een adviseur zaken doet. Indien een bank een hypotheek aanbiedt of een wijziging voorstelt is daarop de zorgplicht van toepassing. Dat betekent dat een klant er vanuit moet kunnen gaan dat hij of zij een eerlijk voorstel krijgt, dat daadwerkelijk in het belang is van de persoon in kwestie. De woekerpolisaffaire vormt een goed voorbeeld waarin de bank zich niet aan de zorgplicht heeft gehouden, vandaar dat er nu processen gaande zijn waarin er schadeclaims worden uitgekeerd.