VEH komt met meldpunt voor hypotheekproblemen

07 mei

Huizenbezitters kunnen zich voortaan wenden tot een meldpunt, op het moment dat ze te maken krijgen met hypotheekproblemen. Kunnen ze hun maandlast niet langer betalen of hebben ze het idee dat de bank nauwelijks naar hen luistert? Dan kan men dit melden aan het meldpunt, een initiatief van de Vereniging Eigen Huis (VEH). Men wil in ieder geval een jaar lang ervaringen van woningeigenaren gaan verzamelen.

 

Hulp vanuit de bank

De banken hebben zelf aangegeven dat ze klanten bij zullen staan op het moment dat zij vragen hebben, of er zelfs betalingsproblemen ontstaan. Het is echter de vraag of dat ook gebeurt, aangezien het er in ieder geval op lijkt dat de banken voor geïnteresseerd zijn in het versturen van aanmaningen, wanneer de hypotheekrente niet op tijd betaald wordt. De VEH vraagt zich af of klanten daadwerkelijk geholpen worden door adviseurs die met hen meedenken, om samen op zoek te gaan naar de best mogelijke oplossing. Er heerst een vermoeden dat de banken vooral actief worden zodra er een betalingsachterstand is ontstaan. Het zou volgens de VEH veel waardevoller zijn om dit een stap voor te zijn, door het eerste gesprek aan te gaan zodra er problemen aan lijken te komen.

 

Ervaringen verzamelen

Huiseigenaren hebben in ieder geval tot het eind van dit jaar de mogelijkheid om eventuele hypotheekproblemen te melden. Men zal de ervaringen vervolgens bundelen om op die manier tot een rapport te komen, waarmee men naar de banken of de overheid kan. Indien de meldingen die men ontvangt daar aanleiding toe geven zal men het uiteraard niet laten om de banken op de klachten aan te spreken. Voorlopig gaat het echter om een inventarisatie, om na te gaan in hoeverre de banken zich aan de belofte houden die ze eerder dit jaar deden.