Uitzendbureaus gaan helpen bij verkrijgen hypotheek

18 okt

Het blijkt voornamelijk voor uitzendkrachten lastig om een hypotheek aan te vragen, omdat zij geen vast contract hebben op basis waarvan ze een aanvraag kunnen doen. Twintig uitzendbureaus gaan hun uitzendkrachten nu helpen. Een arbeidsmarktscan moet een beter beeld geven van hun kansen op de markt, iets dat zekerheid moet bieden voor hypotheekverstrekkers.

 

Indicatie van kansen op de markt

Het is volgens de uitzendbureaus van belang om vooral naar de arbeidskansen op de markt te kijken, aangezien die meer zeggen over de financiële stabiliteit dan de huidige vaste arbeidsovereenkomst. Twintig leden van de brancheorganisatie voor uitzenders (NBBU) willen de handen ineenslaan. Samen vertegenwoordigen ze duizenden uitzendkrachten. De arbeidsmarktscan van Intelligence Group moet een beter beeld geven van hun kansen op de arbeidsmarkt, op basis waarvan zij een hypotheek zouden kunnen aanvragen. De scan biedt inzicht in de kansen op de markt, waardoor het mogelijk niet nodig is om het gemiddelde inkomen over 3 jaar op te geven of naar een vast contract toe te werken.

 

Proef met een arbeidsmarktscan

Het is overigens niet de eerste keer dat er een proef gedaan wordt met een arbeidsmarktscan. Ook in 2015 was dat al eens het geval. Het waren toen de Hypotheekshop en Huis & Hypotheek die besloten de scans te gaan uitvoeren, in samenwerking met de hypotheekverstrekkers Obvion en Florius. Dit heeft toen waardevolle inzichten opgeleverd, maar voorlopig nog geen vervolg gekregen. De uitzendorganisaties gaan de uitdaging nu dus opnieuw aan. We zullen de komende tijd in de gaten moeten houden of de banken het inderdaad aandurven om hypotheken te verstrekken op basis van de resultaten van de scan. Als dat het geval blijkt zou dit het voor uitzendkrachten gemakkelijker moeten maken om een eigen woning te kopen en daarmee vermogen op te bouwen.