Telefoonabonnement en maximale leennorm zitten de starter in de weg

23 mrt

De woningmarkt kent momenteel meer vraag dan aanbod. De daadwerkelijke vraag zou echter nog veel hoger kunnen liggen, als ook starters meer mogelijkheden zouden hebben om een eigen woning te kopen. Uit onderzoek van PlusOnline blijkt dat het vooral het telefoonabonnement en de maximale leennorm zijn die hen in de weg zitten.

 

Minder lenen door het telefoonabonnement

Vanaf mei van dit jaar zal een telefoonabonnement als een ‘schuld’ gaan gelden, waardoor huizenkopers minder financiële mogelijkheden hebben met betrekking tot de hypotheek. De ‘gratis’ telefoon die ze ontvangen moet worden betaald, vaak over een periode van 2 jaar. Dat betekent dat er sprake is van vaste maandelijkse lasten, waar een hypotheekverstrekker rekening mee zal houden. Een telefoonabonnement van een paar tientjes per maand kan er gemakkelijk toe leiden dat er een paar duizend euro minder aan hypotheek beschikbaar is. Dat betekent vervolgens dat de starter dit bedrag aan eigen middelen mee zal moeten brengen, om de woning toch te kunnen financieren. In veel van de gevallen is dat geld niet zomaar beschikbaar of was dat gereserveerd voor bijvoorbeeld de badkamer, de keuken of nieuwe meubels.

 

Maximaal 101% van de waarde van de woning

Bovendien mogen de banken nog maximaal 101% van de waarde van een woning financieren, waardoor veel starters het lastig hebben. Stel dat zij een bestaande woning van €200.000 willen kopen. Daar komen dan gemakkelijk €8.000 aan kosten koper bij. Er is een totale financieringsbehoefte van €208.000, terwijl de regels het toestaan om maximaal €202.000 te financieren. Dat betekent dat de starter in ieder geval €6.000 aan kosten koper moet betalen. Daar komen vervolgens de kosten voor de inrichting en afwerking van de woning bij. Het leidt ertoe dat veel starters moeite hebben om een eigen woning te kopen, vooral wanneer ze dat zonder partner proberen te doen.