Telefoon op afbetaling beperkt maximale hypotheek

21 feb

Een telefoon op afbetaling kan de maximale hypotheek beperken, waardoor een groot aantal consumenten minder kan lenen dan voorheen. Sinds enige tijd worden de telefoonabonnementen geregistreerd bij het BKR. De bank beoordeelt de leencapaciteit en neemt daarin bestaande ‘schulden’ mee, waartoe ook een telefoon op af betaling behoort.

 

BKR-registratie van telefoonabonnement

De regels met betrekking tot het BKR en telefoons zijn per 1 januari 2017 veranderd. Er is bij een regulier telefoonabonnement volgens de rechter sprake van een telefoon op afbetaling, waardoor dit als een schuld bij het BKR dient te worden geregistreerd. Dat brengt normaal gesproken geen problemen met zich mee, behalve wanneer iemand een maximale hypotheek zou willen afsluiten. Het telefoonabonnement wordt dan behandeld als een reguliere andere ‘uitstaande schuld’. Op basis daarvan zal de bank een lagere maximale hypotheek verstrekken, omdat er daarnaast nog sprake is van een andere lening. Het telefoonabonnement kan er vanwege de registratie bij het BKR op die manier eenvoudig voor zorgen dat het mogelijk blijkt om enkele duizenden euro’s minder hypotheek af te sluiten.

 

Lagere maximale hypotheek

De lagere maximale hypotheek kan er in sommige gevallen toe leiden dat het (net) niet mogelijk zal blijken om een bepaalde woning aan te kopen, wat zonder het telefoonabonnement mee te rekenen nog wel mogelijk zou zijn. Consumenten kunnen er uiteraard voor kiezen om hun telefoon in het vervolg los aan te schaffen en daarvoor geen abonnement meer af te sluiten. In de tussentijd hebben veel consumenten al een dergelijk abonnement. Voor hen is het daardoor in ieder geval de komende jaren iets lastiger om een eigen woning te kopen, omdat de maximale hypotheek wat lager uit zal vallen.