Slechts de helft van woningbezitters is tevreden over nazorg hypotheek

17 sep

De nazorg voor hypotheken is nog niet optimaal. Uit onderzoek van de Vereniging Eigen Huis onder 1.400 leden blijkt dat slechts de helft van hen tevreden is over de nazorg. Het gaat inmiddels om 55% van de klanten. Vorig jaar was dat nog 51%, waardoor er ondanks de magere score wel sprake is van een lichte verbetering.

 

Nazorg voor de hypotheek

Zodra er in de persoonlijke (financiële) situatie iets verandert kan dit invloed hebben op de hypotheek. Hiervoor kunnen klanten terecht bij hun eigen bank of bij een hypotheekadviseur. Uit het onderzoek van de vereniging blijkt dat er vanuit de banken relatief weinig aandacht is voor nazorg, de nazorg vanuit de onafhankelijke hypotheekadviseurs is beter geregeld. Toch hoort bijna de helft van de ondervraagden nooit meer iets van de bank of van de adviseur, terwijl in ieder geval 1 op de 4 van hen graag af en zo wat zou horen over de actuele situatie en de mogelijkheden. Vooral op het moment dat de rente daalt zouden zij graag meer horen over de mogelijkheid om bijvoorbeeld hun hypotheek over te sluiten.

 

Ervaringen met tussenpersonen stukken beter

De ervaringen met tussenpersonen zijn beter dan die met de bank. Een onafhankelijke hypotheekadviseur laat gemiddeld vaker van zich horen dan de bank. Van de ondervraagden is 60% tevreden over de adviseur, ten opzichte van 40% die tevreden is over de bank. Bovendien wordt het contact met een tussenpersoon over het algemeen ervaren als meer vriendelijk, persoonlijker en toegankelijker. Met name de banken hebben wat dat betreft een wereld te winnen in het contact naar klanten toe. De onafhankelijke hypotheekadviseur scoort gemiddeld genomen beter, al is er ook daar ruimte voor verbetering en een meer actieve houding naar klanten toe.