Serviceabonnement bij hypotheek populair onder huizenkopers

Ongeveer 1 op de 5 woningkopers besluit een serviceabonnement af te nemen bij de hypotheek, om ook in de toekomst gebruik te kunnen maken van hypotheekadvies. Dit blijkt uit onderzoek van GfK Panel Services, in opdracht van de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Vanaf 1 januari mogen hypotheekadviseurs niet langer op provisiebasis werken, waardoor consumenten de kosten betalen.

 

Periodiek bedrag voor service

Verschillende tussenpersonen en adviseurs bieden een serviceabonnement aan huizenkopers aan, waarmee ze ervoor zorgen dat er en periodieke betaling van een beperkt bedrag plaatsvindt. Volgens de adviseurs en tussenpersonen geeft consumenten dit een veilig gevoel, aangezien zij altijd de mogelijkheid hebben om terug te vallen op de adviezen van de expert. Aan de andere kant hoeven ze hiervoor geen rekening te houden met onverwacht hoge kosten, die gemakkelijk €1.000 of meer kunnen bedragen. Dankzij het serviceabonnement is het ook tijdens de hypotheek mogelijk om bijvoorbeeld advies in te winnen over het doen van extra aflossingen, of het beoordelen van de mogelijkheden tot oversluiten.

 

Goedkoper dan hoge eenmalige kosten

Huizenkopers zelf geven vooral aan dat zij een afweging maken tussen de hoge eenmalige kosten, of de beperkte kosten van een abonnement. Zij hebben het idee op deze manier veel geld te kunnen besparen, aangezien zij de hoge advieskosten bij een eventuele tussentijdse vraag kunnen ontlopen. In plaats daarvan betalen ze periodiek een beperkt bedrag aan de adviseur of tussenpersonen. Consumenten die hier geen gebruik van maken zeggen vooral zelf goed te weten hoe de hypotheek werkt en geen advies nodig te hebben. Daarnaast geven ze aan een adviseur of tussenpersoon pas te willen betalen op het moment dat ze daadwerkelijk gebruik maken van zijn of haar diensten.