Populariteit van oversluiten laat aantal klachten hypotheek toenemen

18 mei

Het aantal hypotheeknemers dat de hypotheek heeft overgesloten is de afgelopen periode flink toegenomen. Dat betekent dat een groot deel van hen nu waarschijnlijk een lagere hypotheekrente betaalt dan voorheen. Hier staat aan de andere kant tegenover dat het aantal klachten bij het Kifid is toegenomen, het orgaan dat klachten richting financiële instellingen afhandelt.

 

Toename in het aantal klachten over hypotheken

Het aantal klachten over hypotheken is toegenomen, volgens voorzitter Eveline Ruinaard van het Kifid is hier in algemene zin sprake van. Het aantal klachten over hypotheken is gegroeid ten opzichte van de klachten over de schadeverzekeringen, waar tot nu toe vooral sprake van was. Dat hoeft uiteraard niet te betekenen dat het specifiek misgaat met het oversluiten. Toch valt het op dat er vooral veel klachten ontstaan bij klanten die op zoek zijn naar een lagere hypotheekrente. Zij willen bijvoorbeeld hun hypotheek oversluiten of zoeken in algemene zin naar mogelijkheden. Niet alle hypotheekverstrekkers lijken daar even goed aan mee te werken. Het Kifid probeert tussen de beide partijen te behandelen en kan consumenten aangeven welke rechten zij hebben of aan welke plichten zij dienen te voldoen.

 

Oversluiten hypotheken gaat niet altijd goed

Het gaat gelukkig vaak goed bij het oversluiten van de hypotheek, maar er zijn helaas ook relatief veel gevallen bekend waarbij dat niet in één keer lukt. Klanten dienen in dat geval eerst contact op te nemen met de hypotheekverstrekker. Indien het niet lukt om er onderling uit te komen kan een consument contact opnemen met het Kifid. Uit de meest recente gegevens blijkt helaas dat het in 60% van de gevallen niet lukt om tot een oplossing te komen. Gezien het grotere aantal klachten rondom het oversluiten van hypotheken is de kans groot dat veel mensen hier problemen mee hebben.