Kwaliteit hypotheekadvies banken valt tegen

05 feb

Consumenten dienen sinds 1 januari 2013 zelf te betalen voor het hypotheekadvies dat ze ontvangen. Uit onderzoek van de vergelijkingssite Independer.nl blijkt dat de hypotheekadviezen van banken relatief goedkoop zijn, maar de kwaliteit te wensen overlaat. De hypotheekketens en tussenpersonen doen het wat dat betreft beduidend beter, al hoort daar dus ook een wat hoger tarief bij.

 

Kosten en beoordeling

Consumenten betalen bij de grote banken gemiddeld €2.036 voor een advies, terwijl ze bij de intermediairs gemiddeld €2.714 in rekening wordt gebracht. De hypotheekketens doen daar nog een schepje bovenop, aangezien de consument daar gemiddeld €2.855 kwijt is. Het is echter van belang om daar ook de waarderingen van klanten bij te vermelden, aangezien er op die manier een meer genuanceerd beeld ontstaat. Het advies van de tussenpersonen wordt namelijk het best gewaardeerd. Zij scoren gemiddeld een 9,1, op een schaal van 10. Het onderzoek is uitgevoerd onder ruim 28.500 Nederlanders, waardoor blijkt dat men heel tevreden is over de tussenpersonen. Ook de hypotheekketens doen het uitstekend, zij scoren een 8,9. De banken scoren een mooie 8,0 wanneer het gaat om hun adviezen, maar ze blijven hiermee duidelijk achter bij de hypotheekketens en de intermediairs.

 

Tussenpersonen leveren kwaliteit

Uit een kwaliteitscheck van de AFM blijkt bovendien dat de tussenpersonen een hoge mate van kwaliteit afleveren. Zij geven veel informatie over bijvoorbeeld de kosten, een verhuisregeling en de rentekorting. Verder brengen ze de consument goed op de hoogte van een bijleenregeling en het bouwdepot, waardoor men goed voorbereid over kan gaan tot de aanschaf van een woning. De grote banken staan met het oog op de kwaliteit, als gemeten door de AFM, opnieuw onderaan. Slechts 44% heeft bijvoorbeeld de kosten van het advies goed besproken. Goedkoop leidt wat dat betreft ook op dit gebied regelmatig tot duurkoop.