Kosten tussentijds hypotheekadvies niet altijd goed duidelijk

De kosten voor een tussentijds hypotheekadvies zijn nog niet altijd goed duidelijk, dat stelt de Vereniging Eigen Huis (VEH). Zij roepen de Autoriteit Financiële Markten (AFM) op om hier snel verandering in te brengen. Zij dienen financiële dienstverleners volgens de vereniging te verplichten om hier beter duidelijk over te zijn, zodat consumenten niet voor verrassingen komen te staan.

 

Terughoudendheid en onduidelijkheid

De Vereniging Eigen Huis deed een eigen onderzoek en maakte daarvoor gebruik van een mysteryshopper. Uit dit onderzoek blijkt dat veel van de hypotheekadviseurs terughoudend en onduidelijk zijn over de kosten die zij in rekening zullen brengen, bij het maken van de veelvoorkomende wijzigingen tijdens de looptijd. De belangenorganisatie heeft het idee dat de goedkope dienstverlening op den duur toch kostbaar uit kan pakken, op het moment dat een adviseur een hoge prijs in rekening brengt voor een tussentijds advies of een wijziging. De VEH is daarom van mening dat er op dit gebied meer duidelijkheid moet komen, zodat consumenten deze informatie mee kunnen nemen in hun afwegingen.

 

Kosten voor een tussentijds hypotheekadvies

Sinds de invoering van het provisieverbod per 1 januari 2013 zijn hypotheekadviseurs verplicht de kosten voor het advies bij de consument in rekening te brengen. Het is daarom van belang dat de kosten goed duidelijk zijn en een consument weet waar hij of zij aan toe is. De kosten voor het afsluiten van een hypotheek worden vastgelegd in een dienstverleningsdocument (dvd), maar dat geldt op dit moment nog niet voor de kosten van een tussentijds advies. De VEH roept nu op om ook die kosten daarin mee te nemen. Uit onderzoek van de AFM blijkt dat ongeveer 20% van de huizenkopers een serviceabonnement afsluit bij een hypotheek, een derde hiervan doet dat om kosten in de toekomst te voorkomen.