Klanten ABN kunnen aflossen op de hypotheek via internetbankieren

09 nov

ABN AMRO wil het haar klanten graag zo gemakkelijk mogelijk maken om (extra) af te lossen op de hypotheek. Er blijft sprake van een beperkt boetevrij bedrag per jaar, maar de bank komt klanten tegemoet door dit mogelijk te maken via internetbankieren. Volgens de bank neemt dit voor diverse huizenbezitters een belangrijke drempel weg.

 

Lagere drempel tot aflossen

ABN bemerkt dat een groot deel van de klanten wel graag een aflossing op de hypotheek zou doen, maar tegen een drempel aanloopt. Klanten dienen contact op te nemen met de bank en een machtiging in te vullen of de aflossing via een adviseur te regelen. Volgens ABN leidt dat ertoe dat mensen minder aflossen dan ze eigenlijk van plan zijn. Door het klanten gemakkelijker te maken deze stap te zetten moeten meer mensen de mogelijkheid krijgen een aflossing te doen. ABN heeft de verwachting dat er een grote groep nieuwe klanten bij zal komen die eerder nog geen aflossingen deed, maar daar wel de behoefte aan heeft en via internetbankieren voor kan zorgen.

 

Half miljard extra afgelost

Tijdens de eerste helft van 2015 heeft ABN AMRO in totaal ongeveer een half miljard aan aflossingen op hypotheken ontvangen, wat aan lijkt te geven dat we ons er in Nederland inmiddels inderdaad van bewust zijn dat het belangrijk is om de waarde van een woning terug te betalen. Overigens is ABN niet de eerste bank die de mogelijkheid biedt om af te lossen via internetbankieren. Ook bij ING en bij de Rabobank is het al langer mogelijk om op deze manier af te lossen. ABN heeft er nu wat dat betreft voor gezorgd dat de bank niet meer achterloopt op de andere grote spelers binnen de markt.