Hulp betalingsachterstand hypotheek schiet tekort

22 sep

De hulp die hypotheekverstrekkers hun klanten aanbieden bij een betalingsachterstand schiet tekort. Dat stelt de toezichthouder Autoriteit Financiële Markten, de AFM. Volgens de toezichthouder dienen hypotheekverstrekkers hun service op dat gebied drastisch te verbeteren, iets waar ze uiteindelijk ook zelf profijt van hebben.

 

Hypotheekverstrekkers laten steken vallen

De hypotheekverstrekkers laten volgens de AFM massaal steken vallen. De toezichthouder onderzocht 12 van de grootste aanbieders, om na te gaan wat zij doen op het moment dat ze te maken krijgen met een wanbetaler. Een meerderheid laat steken vallen en denkt weinig aan de gevolgen voor een klant, op het moment dat er een betalingsachterstand ontstaat. Gemiddeld genomen scoren de aanbieders slechts een 2,2 op een schaal van 5. Dit lijkt aan te geven dat er op dit gebied nog een wereld te winnen valt en de hypotheekverstrekkers op dit moment niet tot nauwelijks voldoen aan hun zorgplicht. In Nederland hebben zo’n 112.800 mensen moeite met het betalen van hun hypotheek, waardoor het een grote groep betreft en het belangrijk is dat er verbetering op zal treden.

 

Wel boete maar geen aandacht voor problemen klant 

Opvallend genoeg zijn de hypotheekverstrekkers er wel snel bij met een boete op het moment dat iemand een achterstand oploopt met een hypotheek. Dat betekent in de meeste gevallen echter dat iemand alleen maar verder in de problemen raakt. De hypotheekverstrekkers hebben daar dan echter geen aandacht voor, waardoor ze op de langere termijn ook zichzelf in de vingers kunnen snijden. De hypotheekverstrekkers houden te weinig rekening met de financiële situatie van de klant, waardoor het onmogelijk blijkt om een passende oplossing te vinden. Volgens de AFM zijn de hypotheekverstrekkers er primair op gericht om de betalingsachterstanden te incasseren, in plaats van dat ze zoeken naar een oplossing die zowel de klant als de eigen onderneming helpt.