Huiseigenaren ervaren te weinig hulp van bank bij problemen hypotheek

08 okt

Veel huizenbezitters ervaren te weinig hulp van hun bank, op het moment dat ze in de problemen komen met betrekking tot hun hypotheek. Uit cijfers van Deloitte blijkt dat 2 op de 3 huiseigenaren met problemen dit gevoel hebben. Ze worden niet of te laat geadviseerd over de gevolgen van de crisis en weten daardoor ook niet goed hoe dit invloed zal hebben op hun eigen situatie.

 

Werkloosheid en de crisis

Het zijn volgens Peter van Loon van Deloitte vooral de werkloosheid en de crisis in het algemeen die ervoor zorgen dat veel huizenbezitters in de problemen komen. Woningbezitters ervaren problemen om hun hypotheeklasten te voldoen en weten zelf lang niet altijd goed hoe ze dit op kunnen lossen. Met name een groot deel van de jongere generatie heeft op dit moment te maken met een flinke restschuld en kan deze niet zomaar meer aflossen. Mocht de woning verkocht moeten worden, dan kunnen zij te maken krijgen met flinke problemen. Deze groep geeft in het onderzoek aan dat er nauwelijks sprake is van hulp vanuit de banken, het blijft angstvallig stil.

 

Groot aantal huishoudens met achterstand

In Nederland hebben we momenteel te maken met zo’n 82.000 huishoudens die hun hypotheeklast niet meer kunnen voldoen en daardoor een flinke achterstand hebben opgelopen. Het gaat bij deze mensen om een betalingsachterstand van 4 maanden of meer, waardoor er sprake is van serieuze problemen. Banken zouden volgens de onderzoekers veel eerder actief in moeten grijpen, door bijvoorbeeld met de klanten in gesprek te gaan en samen te zoeken naar een passende oplossing. Op het moment dat het stil blijft vanuit de bank is het uiteraard goed mogelijk om contact op te nemen met een Erkend Hypotheekadviseur, om daar om advies te vragen.