Huiseigenaren bij problemen niet te spreken over optreden bank

11 jul

Veel huiseigenaren zijn ontevreden over de manier waarop banken met ze omgaan, op het moment dat er betalingsproblemen ontstaan. Dat blijkt uit een onderzoek van de Vereniging Eigen Huis, die in Amersfoort op zoek ging naar de verhalen achter de financiële moeilijkheden. Veel huiseigenaren geven aan dat zij de hulp van de bank ondermaats vinden en dat niet van hun bank hadden verwacht.

 

Slechte tot zeer slechte hulp

Van alle ondervraagden door de Vereniging Eigen Huis geeft maar 15% aan dat ze op een goede manier geholpen zijn door de bank. 75% bestempelt de hulp echter als ‘slecht’ tot ‘zeer slecht’, waardoor er een beeld ontstaat dat er bepaald niet rooskleurig uit ziet. De banken lijken zich vooral te richten op hun eigen belangen en denken daardoor onvoldoende mee met de klant. De Vereniging Eigen Huis heeft in mei een meldpunt opgesteld voor dergelijke problemen. De vereniging wil er op die manier onder andere voor zorgen dat de banken het contact met hun klanten verbeteren. Uiteindelijk is het de verwachting dat hierdoor ook de concrete hulp zal verbeteren, waardoor huiseigenaren er bij betalingsproblemen in ieder geval niet alleen voor komen te staan.

 

Plicht voor de bank

Volgens de Vereniging Eigen Huis hebben de banken de plicht om een ‘uiterste inspanning te leveren om een goede oplossing te vinden’. Uit de cijfers blijkt echter dat de banken zich hier lang niet altijd aan houden, waardoor veel woningeigenaren in de problemen komen. De bank wijst vooral op de hypotheekvoorwaarden en de boeterente, maar denkt aan de andere kant niet goed mee over hoe het mogelijk is om de problemen op te lossen. Uiteraard zou dat ook in het belang van de bank zijn, aangezien een oplossing van het probleem ertoe leidt dat woningeigenaren hun hypotheeklast netjes kunnen blijven betalen.