Hoe het provisieverbod uw hypotheekadvies beter maakt

18 jan

De overheid heeft besloten een provisieverbod in te voeren voor hypotheekadviseurs. Dat betekent dat het niet langer mogelijk is om een gratis hypotheekadvies te ontvangen. Is dat een nadeel vanwege de kosten die consumenten dienen te betalen, of is het eigenlijk een voordeel, omdat de kosten via een omweg toch al betaald werden?

 

Dalende kosten hypotheekadvies

Een eerste effect van het provisieverbod is al direct zichtbaar geworden en zorgt voor een voordeel van de consument. De SNS Bank heeft de kosten voor een hypotheekadvies als eerste grote bank verlaagd, naar €2.195. Consumenten betalen bij de ING en ABN AMRO Bank een bedrag van ongeveer €2.100, waardoor de tarieven dichter bij elkaar zijn komen te liggen. De Rabobank gaat zelfs nog een stapje verder door het advies aan te bieden voor €1.750 en de consument daar alleen voor te laten betalen indien de hypotheek vervolgens ook daadwerkelijk daar wordt afgesloten. Het lijkt er bovendien op dat de tarieven voor een hypotheekadvies niet zomaar opnieuw zullen stijgen. Nu de kosten inzichtelijk zijn hebben de banken er belang bij om de tarieven zo scherp mogelijk te houden.

 

Advies gericht op de klant

Bovendien komt de betaling van de hypotheekadviseur nu van de kant van de klant en niet langer van een bank of verzekeraar. Voorheen was dit vaak wel het geval, aangezien het ‘gratis’ hypotheekadvies werd vergoed via een provisie op basis van de afgesloten hypotheek. Dat betekende in de praktijk dat de hypotheekadviseur er vooral belang bij had te adviseren, gericht op de hoogste provisie. Dit was adviseurs uiteraard niet toegestaan (ze hebben een zorgplicht), maar de verleiding was altijd aanwezig. In het huidige systeem betaalt de consument de diensten van de hypotheekadviseur, waardoor deze weer in het belang van die consument zal handelen en u kunt rekenen op een degelijk en transparant advies.