Groot aantal aanvragen rentemiddeling bij banken

15 dec

Het aantal aanvragen van consumenten voor advies rondom rentemiddeling loopt de laatste tijd hard op. Veel huiseigenaren informeren hiernaar, om de maandlasten die zij betalen te drukken. Zij kunnen op die manier profiteren van de lagere hypotheekrente, zonder dat zij de hypotheek hoeven over te sluiten. Dat levert tot honderden euro’s per maand aan voordeel op.

 

Actieve benadering door SNS

Onder andere SNS kiest ervoor om klanten actief te benaderen. Klanten krijgen een uitnodiging van de bank, zodat zij na kunnen laten gaan of het mogelijk is om de maandlasten omlaag te brengen. SNS geeft aan vanwege de uitnodigingen zo’n 2.000 vragen en verzoeken per maand te krijgen, waar dat er normaal gesproken maar 300 zijn. Andere banken kiezen er niet voor om hun klanten actief te benaderen, maar ook zij krijgen veelal te maken met een groot aantal verzoeken nu het meer mensen duidelijk wordt dat er op deze manier geld te besparen valt.

 

Wachttijden bij grootbanken

De wachttijden bij de grootbanken lopen daardoor snel op. ING heeft bijvoorbeeld aangegeven dat klanten een paar weken dienen te wachten op een afspraak, wanneer zij rentemiddeling wensen toe te passen of daar bij de bank advies over in wensen te winnen. ABN AMRO en Rabobank kunnen het aantal aanvragen zelfs helemaal niet meer aan. Zij hebben besloten om een nieuw plan neer te zetten en klanten daar vanaf halverwege 2016 mee te gaan helpen. Klanten van die banken dienen wat dat betreft nog even te wachten. De bank wilde onder andere eerst uitzoeken of de eventuele boeterente fiscaal aftrekbaar zou zijn. De Belastingdienst heeft laten weten dat dit inderdaad het geval is, waardoor huiseigenaren de boete gemakkelijker kunnen terugverdienen met de lagere rente die zij over hun hypotheek betalen.