AFM tikt hypotheekverstrekkers op de vingers

30 mrt

De AFM is van mening dat hypotheekverstrekkers meer kunnen en moeten doen om betalingsproblemen bij consumenten te voorkomen. De Autoriteit Financiële Markten heeft vorig jaar onderzoek gedaan naar de manier waarop men betalingsachterstanden behandelt en naar de wijze waarop men daar mee omgaat. Het blijkt volgens de AFM vooral dat men vroegtijdiger in actie kan komen, om problemen voor te zijn.

 

Vroegtijdig signaleren van problemen

De AFM vindt het vooral van belang dat hypotheekverstrekkers er zoveel mogelijk aan doen om problemen in een vroegtijdig stadium te herkennen. Volgens de toezichthouder dienen aanbieders eerder contact op te nemen met klanten, om het stadium van problemen zoveel mogelijk voor te zijn. “„Meer voorlichting aan klanten, bijvoorbeeld over wat ze kunnen doen bij potentiële problemen, kan preventief werken.” De AFM wil er op die manier vooral voor zorgen dat klanten niet in een situatie terechtkomen waarbij er eigenlijk geen uitweg meer mogelijk is en de woning verkocht zal moeten worden. In de huidige markt leidt dit vaak tot een restschuld, waardoor consumenten zware financiële klappen te verwerken krijgen, die wellicht voorkomen hadden kunnen worden.

 

Reactie van de banken

Volgens de NVB (Nederlandse Vereniging van Banken) heeft de AFM zelf geen onderzoek gedaan, maar heeft men de banken gevraagd hoe zij hier mee om gaan en hoe ze problemen vroegtijdig proberen te herkennen. Volgens de belangenorganisatie geeft de AFM hiermee dan ook vooral een advies dat volledig in de lijn van de werkwijze van de banken ligt. Men hanteert al een beleid waarin problemen in een vroeg stadium worden opgemerkt, waardoor het volgens de banken niet nodig is om direct in actie te komen. Banken doen hun best om vroegtijdig inzicht in financiële moeilijkheden te krijgen, om een gedwongen verkoop en daarmee aanvullende financiële problemen te voorkomen. Uiteraard zal men na de aanbeveling van de AFM in ieder geval scherp naar deze gevallen blijven kijken.