AFM adviseert in gesprek te gaan bij betalingsproblemen

21 dec

De economisch zware omstandigheden zorgen ervoor dat steeds meer consumenten te maken krijgen met betalingsproblemen. Zij kunnen de hypotheek niet meer betalen, of zien de inkomsten en het spaargeld afnemen, waardoor er problemen zouden kunnen ontstaan. De AFM adviseert al deze consumenten in een vroeg stadium in gesprek te gaan met de bank of een adviseur.

 

Hulp bij betalingsachterstand

Consumenten die te maken hebben met een betalingsachterstand doen er verstandig aan om zo snel mogelijk contact op te nemen met de hypotheekverstrekker. Het werkt het best wanneer consumenten dit doen voordat ze de hypotheek niet meer kunnen betalen, maar ook in het geval van bestaande problemen is het verstandig om in gesprek te gaan. Hypotheekaanbieders zijn bij wet verplicht om dergelijke problemen te helpen verhelpen, zonder dat zij daarvoor kosten in rekening brengen. Het is wat dat betreft bovendien een goed idee om een gesprek met een adviseur te plannen, aangezien ook zij onder dezelfde wet vallen. Consumenten staan er wat dat betreft niet alleen voor, iets waar volgens de AFM nog altijd veel onduidelijkheid over bestaat, die niet helpt de problemen op te lossen.

 

Kosteloos eerste gesprek

Ook op het moment dat consumenten in de toekomst problemen verwachten is het verstandig om in contact te gaan. De wet schrijft de hypotheekverstrekkers en -adviseurs dan niet voor om dat kosteloos te doen, al neemt dat niet weg dat een eerste gesprek altijd vrijblijvend is. Het is in dat gesprek mogelijk om een te bewandelen weg uit te stippelen, of hardop na te denken over een mogelijke andere hypotheekvorm, die beter aansluit bij de nieuwe situatie. Uiteraard betalen consumenten voor dit advies, wat zij altijd al deden. Dankzij het provisieverbod van 1 januari 2013 zijn de kosten echter een stuk duidelijker geworden.