Afhandeling WOZ-bezwaar verschilt sterk per gemeente

18 sep

Huiseigenaren die bezwaar maken tegen de WOZ-aanslag vanuit hun gemeente krijgen lang niet altijd vlot een reactie op hun bezwaarschrift. De Waarderingskamer stelt dat er grote verschillen bestaan tussen de diverse gemeenten. Deze organisatie houdt een vinger aan de pols bij de uitvoering van de Wet Onroerende Zaken en heeft hier goed zicht op.

 

Afhandeling vaak onder de maat

Aan het begin van dit jaar bleek uit gegevens van de kantoren die particulieren helpen met het indienen van een WOZ-bezwaar dat ongeveer 20% van de bezwaren niet op tijd was afgehandeld. Volgens de Waaderingskamer is er echter maar sprake van 4,7% van de gevallen met vertraging. Aan de andere kant laten 250 gemeenten (van de in totaal ruim 400 gemeenten) juist zien hoe het ook kan, door de bezwaarschriften netjes en op tijd af te handelen. Uiteraard is het voor dit jaar afwachten hoe de gemeenten hier mee om zullen gaan en hebben zij de kans om zich te herstellen. Toch is de kans groot dat een aantal gemeenten opnieuw steken zal laten vallen.

 

Meer informele werkwijze gemeenten

Volgens de Waarderingskamer kiezen steeds meer gemeenten voor een meer informele werkwijze, wanneer het gaat om de WOZ-bezwaren. Dit maakt het gemakkelijker om ze vlotter te verwerken en het kan bovendien helpen om een daadwerkelijk bezwaarschrift te voorkomen. Het lijkt er wat dat betreft op dat een aantal gemeenten te maken heeft met een te grote formele administratie last. Zij proberen deze last te verminderen, om er op die manier voor te zorgen dat particulieren voldoende snel een respons krijgen op hun bezwaarschrift. Het indien van een bezwaarschrift kan helpen de WOZ-waarde lager uit te laten vallen, wat onder andere van invloed is op verschillende te betalen belastingen.