ABN en ING hebben renteopslag in 2009 onterecht verhoogd

22 jun

ABN Amro en ING hebben in 2009 renteopslagen toegepast waarover ze onvoldoende duidelijk naar hun klanten hebben gecommuniceerd. Dat stelt het Kifid, het klachteninstituut voor financiële zaken. Het instituut stelt dat de banken de twee klagers de teveel betaalde kosten terug moeten betalen.

 

Onvoldoende duidelijkheid voor consumenten

Er was in 2009 sprake van een verhoging van de renteopslag, terwijl de banken niet duidelijk aangeven dat dit het geval zou zijn en waarom dat gebeurde. Het was de consumenten bijvoorbeeld niet duidelijk onder welke omstandigheden, volgens welke mechanismen en in welke mate de kosten werden verhoogd. Ze hebben daardoor geen goede afweging kunnen maken en kregen te maken met kosten die zij niet hadden kunnen voorzien. Bovendien zouden ze te laat zijn geïnformeerd door de banken, waardoor ze niet meer de kans hadden om van hypotheekverstrekker te wisselen. Het Kifid stelt de twee klagers daarom in het gelijk en heeft hen een schadevergoeding door de banken toegezegd. De banken hebben daar nog niet op gereageerd, waardoor nog niet duidelijk is hoe de zaak uiteindelijk zal aflopen.

 

Niet-bindende uitspraak voor ABN

Opvallend genoeg is er sprake van een njet-bindende uitspraak richten ABN Amro, waardoor er voor die bank geen verplichting geldt. Richting de ING is er wel sprake van een bindende uitspraak. De beide banken hebben allebei de mogelijkheid om binnen 6 weken beroep aan te tekenen tegen de uitspraak van het instituut. Voor de niet-bindende uitspraak richting ABN geldt bovendien dat de beide partijen de mogelijkheid hebben om de zaak eerst nog aan een rechter voor te leggen. Het is niet bekend of de klagers of de banken verder willen procederen om de zaak tot op de bodem te laten uitzoeken door een hogere instantie.