ABN Amro moet klanten met Euribor-hypotheek mogelijk compenseren

19 nov

Huizenkopers met een Euribor-hypotheek bij ABN Amro kunnen mogelijk rekenen op een compensatie van de te hoge kosten van de afgelopen jaren. Op basis van een uitspraak van de rechtbank Amsterdam hebben zij mogelijk de kans teveel betaalde hypotheekrente terug te vorderen. Het zou volgens Stop de Banken in totaal gaan om 30 - 65 miljoen euro.

 

Renteopslag bij de bank

Zo’n 6.000 klanten hebben een Euribor-hypotheek, waarbij het de Euribor-rente is die bepaalt wat de renteopslag is en welk tarief er voor de hypotheek geldt. De bank heeft de renteopslag tussentijds verhoogd om de inkomsten op te laten lopen op het moment dat de rentestanden op Europees niveau terugliepen. De rechter is het niet eens met de verhoging die de bank eenzijdig heeft doorgevoerd, waardoor klanten die niet hoeven te betalen. De verhoging zou niet duidelijk genoeg zijn voor de klant, waardoor die nu de mogelijkheid heeft om daar tegen in verzet te komen. De rechter sprak van ‘oneerlijke dan wel misleidende handelspraktijken’. Dit zal er mogelijk toe leiden dat klanten die hiermee te maken hebben gehad de mogelijkheid krijgen geld terug te vorderen.

 

Zorgplicht van ABN Amro

ABN Amro heeft een zorgplicht ten opzichte van de leningnemers. Het gaat in dit geval om consumenten, die niet geacht kunnen worden qua kennis over hetzelfde niveau te beschikken als specialisten van de bank zelf. De rechter vindt het van belang dat de voorwaarden voor consumenten goed duidelijk zijn, iets waar in dit geval geen sprake van zou zijn geweest. Zij moeten daarom de mogelijkheid krijgen om kosteloos over te stappen naar een andere hypotheekverstrekker, op het moment dat er geen waarschuwing volgt voor het verhogen van de tarieven. Het zou kunnen dat dit een staartje krijgt, wanneer consumenten inderdaad besluiten om hier werk van te maken.