ABN AMRO berekent te hoge boeterentes bij klanten

18 mei

ABN AMRO heeft lange tijd te hoge boeterentes berekend voor klanten die hun hypotheekrente opnieuw vast wilden zetten, of tussentijds een hoge aflossing wilde doen. Pas op het moment dat de klant zelf aan de bel trok wilde de bank dit herstellen, waardoor talloze klanten teveel aan boeterente aan de bank hebben betaalt.

 

Voordeel voor de bank

Dit blijkt uit een reportage van het televisieprogramma Radar, dat het hoofd hypotheken van ABN AMRO in de uitzending had. Het is voor klanten vaak totaal onduidelijk hoe de bank de boeterente berekent. In een groot aantal gevallen blijkt dat de bank een verkeerd rentepercentage gebruikt, of dat het kortingen berekent die geen rol zouden mogen spelen. Op die manier ontstaat er veelal een voordeel voor de bank, omdat de boeterente hoger uitvalt dan wat de klant zou moeten betalen. In een aantal gevallen gaat het om honderden of zelfs duizenden euro’s. Alleen klanten die voldoende financieel onderlegd zijn of gebruik maken van een kritische adviseur hebben de mogelijkheid om dit te ontdekken. Op die manier heeft de ABN AMRO jarenlang teveel boeterente berekend, iets wat de bank nu wil gaan herstellen.

 

ABN AMRO zal klanten compenseren

ABN AMRO zegde in de uitzending van Radar toe dat het klanten die het betreft pro-actief gaat benaderen, om hen te compenseren voor de eventuele geleden schade. De bank zegt nu alle systemen op orde te hebben en de boeterente op de juiste manier te kunnen berekenen. Dit moet ervoor zorgen dat een groot aantal klanten een compensatie zal ontvangen, al kon ABN AMRO nog niet zeggen om hoeveel klanten het in totaal gaat. De verkeerde berekeningen vonden plaats tussen 1 januari 2013 en het einde van 2014, in die periode maakte ABN AMRO gebruik van een verkeerde berekening om tot de boeterente te komen.