8 op de 10 consumenten ontvangt graag een hypotheekadvies

05 mrt

Slechts 20% van de consumenten zou een hypotheek volledig online durven af te sluiten, ruim 8 op de 10 geven de voorkeur aan een gedegen hypotheekadvies. Dat blijkt uit onderzoek van Hyarchis. In samenwerking met Markeffect ondervroegen zij 1.100 Nederlandse consumenten, het blijkt onder andere dat ruim de helft van hen de online hypotheek totaal niet ziet zitten.

 

Meer dan de helft niet enthousiast over online hypotheek

Zij geven aan dat ze op geen enkele manier interesse hebben in een online hypotheek. Voor een belangrijk financieel product als een hypotheek gaan zij het liefst naar een adviseur, die hen goed aan kan geven wat er mogelijk is en waar zij rekening mee dienen te houden. Het blijkt dat uiteindelijk een kleine 20% van de consumenten het aandurft om in ieder geval een deel van de hypotheek online af te sluiten of zich daar online op voor te bereiden (execution only). Dat betekent aan de andere kant dat ruim 8 op de 10 consumenten het prettiger vinden om daarover te spreken met een adviseur die ze in de ogen kunnen aankijken en waar ze hun vragen aan kunnen stellen.

 

Voorkeur voor de onafhankelijke hypotheekadviseur

Uit andere onderzoeken blijkt onder andere dat consumenten er binnen de adviseurs de voorkeur aan geven een onafhankelijke adviseur te spreken, boven de hypotheekketens en de banken. De onafhankelijke hypotheekadviseur is over het algemeen het best in staat om de specifieke wensen in kaart te brengen en aan de hand daarvan naar een passende hypotheek te zoeken. Er is tijd en ruimte voor overleg, iets dat op de lange termijn z’n vruchten afwerpt. Het onderzoek lijkt aan te geven dat we in Nederland, op een handjevol starters na, nog niet klaar zijn voor de online hypotheek en de adviseur een belangrijke rol blijft spelen.