Probleem: Wajong na 2010 en hypotheekaanvraag

Beoordeel deze topic
? / 10 (0)
3 september 2014 13:05 Anoniem
Hallo,

Ik ben al bijna een half jaar bezig om een oplossing te vinden, maar loop bij het UWV en hypotheekverstrekkers constant vast.

Situatie:
- Het huis waar ik momenteel inwonend ben, staat te koop en zal binnen afzienbare tijd verkocht worden.
- Ik wil samen met mijn vriendin een woning kopen.
- Sinds begin van 2014 heb ik een vaste baan met een modaal inkomen (ICT consultant).
- Mijn vriendin heeft een WAJONG uitkering van na 2010 (nieuwe WAJONG), vanwege een permanente beperking.

De hypotheekverstrekkers willen echter alleen maar mijn loon meerekenen voor een hypotheekaanvraag, waardoor we hoogstens een klein appartement zouden kunnen kopen. Ze geven aan dat WAJONG na 2010 niet wordt meegerekend als een stabiel inkomen.

Nu zouden de hypotheekverstrekkers wel een gedeelte willen meerekenen, als ik een verklaring van het UWV zou krijgen over haar WAJONG uitkering. De UWV werkt hieraan niet mee. Ze geven geen verklaringen af en hebben geen extra middelen om je nog verder te helpen.

Hierna ben ik naar verschillende hypotheekverstrekkers gegaan en heb ik verschillende documenten proberen los te krijgen van het UWV, maar niks helpt. De verstrekkers kijken heel zwart-wit naar WAJONG (van na 2010), dat is 0 euro voor je hypotheek.

Waar het dus op neer komt, is dat we tussen wal en schip terecht komen. We kunnen geen huis kopen, omdat de verstrekkers zwart-wit kijken (zwart in ons geval) en het UWV niet wil meewerken aan verklaringen.

Nu krijg ik waarschijnlijk de vraag: Waarom dan niet huren? Huren is ook geen optie:

- Particuliere huurmarkt geeft aan dat je huurprijs (kaal) je brutoloon / 4 (of vaak zelfs 4,5) mag zijn. Dit zou betekenen dat ik voor ongeveer 550 euro zou mogen huren. Die huurprijzen bestaan niet op de particuliere markt (tenzij je een 1 kamer flat wilt). Het inkomen van mijn vriendin wordt dan overigens niet meegerekend, omdat ze bij die bedrijven rekenen op 1 loon (totdat je 32 jaar bent).
- Sociale huurmarkt wordt mijn vriendin haar uitkering wel meegerekend, waardoor we boven de limiet zitten. Het aanbod van woningen boven die grens is zeer beperkt en staan we op een wachtlijst van jaren.

En de starterslening dan? In de plaats waar we willen kopen is geen starterslening. Deze plaats is wel van belang voor mijn vriendin, omdat ze daar haar hulp heeft en haar sociale vangnet aanwezig is (incl. ouders etc.).

Mijn vraag is dus: Weet er iemand een oplossing? Ik ben ten einde raad na ge-pingpong tussen UWV en hypotheekverstrekkers. Ook een bezwaarschrift naar het NHG leverde niks op.

Ik hoop dat er iemand een antwoord heeft op deze lastige situatie.

4 september 2014 19:39 Erik (stuur Erik een privé bericht)
Beste Anoniem,

Ik heb uw situatie bekeken en dit is een typisch en klassiek geval van "tussen de wal en het schip belanden". Inderdaad stellen alle banken zich volgens de standaard gedragscode op, en een van de onderdelen van de gedragscode (GHF) is dat een Wajong zoals in de situatie van uw partner NIET wordt meegenomen als inkomen, als het gaat om het aanvragen van een hypotheek,

Het paradoxale is dat door de huidige methodiek van beoordelen van clienten, de banken soms op basis van hun normen soms mensen WEL financieren waar WIJ niet achter staan, maar omgekeerd situaties zoals de uwe niet tot een hypotheek leiden omdat de normen dit niet toelaten, terwijl het gezonde verstand zegt dat dit u prima financierbaar bent.

Helaas komen wij in de huidige regelgeving eenvoudigweg niet verder dan u zelf reeds gekomen bent, overigens met pijn in het hart.

Ik kan u dan ook niet verder helpen, en dat is ZEKER geen antwoord uit gemakzucht!

Is er geen familie die u een hypothecaire lening zou willen verstrekken? Wij helpen met alle plezier kostenloos met het formaliseren van een dergelijke constructie.

Hartelijke groet,

Erik Verberg

Succes met uw situatie.
29 mei 2015 07:15 RaB
Beste Anoniem,
Dit lijkt een lastig vraagstuk maar of dit ook zo is.
Er zijn nogal wat verschillen tussen de nieuwe en de oude wajong. Een ervan is dat met de nieuwe wajong er rechten en plichten zijn. Als de plichten niet worden ingevuld, vervallen ook de rechten. Bij de nieuwe wajong speelt ook de toets met het inkomen van de partner nog een rol. Verdient partner voldoende dan vervalt het recht op de nieuwe wajong.
Kortom, de nieuwe wajong biedt vooral geen stabiliteit in inkomen, en dus is het ook niet verstandig om op die uitkering een hypotheek af te sluiten. De UWV wil daarom ook geen verklaring afgeven dat deze wajong een stabiel karakter heeft. Dat banken daar dan ook rekening mee houden is in dit geval vooral een juiste bescherming van de consument, in plaats van een vervelende samenloop van regeltjes.
Iets minder groot wonen, en lekker leven zolang je de wajong nog krijgt is dan ook een heel goed alternatief.
Succes ermee.
10 november 2015 21:57 EDS 10 november 2015 21:57
Hallo.
RaB ik weet niet hoe u aan die informatie komt maar er klopt helemaal niets van ,de Wajong van na 2010 is niet inkomensafhankelijk naar wat de partner verdiend.
Deze is afhankelijk van het wettelijk minimum loon ongeacht wat de partner verdiend is de Wajong daar 75% van .
Bij vaststellen van werkvermogen na herkeuring word de Wajong terug geschroefd naar 70% van het minimum inkomen en dus kan een bank gewoon 70% meenemen als inkomen.
De regering heeft besloten dat iedereen zijn Wajong behoud alleen nieuw aangevraagde gevallen krijgen nog de Wajong als deze GEEN werkvermogen hebben dus zeker deze Wajongers behouden de Wajong tot AOW gerechtigde leeftijd dat zijn ook de herkeurde gevallen zonder werkvermogen .
Jammer genoeg word er met deze laatste groep nog geen rekening gehouden en kijken veel banken bij het woord Wajong ook niet verder dan hun neus lang is.
Zelfs niet als je het e.a qua duurzaamheid wel op papier hebt zoals ik want ik ben al herkeurd in 2015 op eigen verzoek en heb duurzaam geen arbeidsvermogen ,geen plichten zoals participatieplicht .
Toch zijn er een aantal banken die het wel mee willen nemen en ik raad wajongers dan ook aan in deze situaties nu al een herbeoordeling aan te vragen dat is namelijk DE manier om het op papier te krijgen zoals banken het willen zien.
Helaas is er ook bij NHG geen rekening gehouden met de al herkeurde groep of met het feit dat alle wajongeren hun uitkering behouden.
http://www.telegraaf.nl/dft/ondernemen/columnisten/hendrikjanvanpelt/24707308/__Wajong-uitkering_genegeerd_bij_hypotheek__.html
Reageer op topic