Aflossingsvrije hypotheek omzetten of wachten tot we waarschijnlijk gaan verhuizen in 2017.

Beoordeel deze topic
? / 10 (0)
29 november 2015 12:52 Martijn
In 2008 heb ik een aflossingsvrije hypotheek (160.000) afgesloten bij de Rabobank voor 20 jaar bij 5,4 %. Dit was voor mij de enige mogelijkheid om toen der tijd alleen een huis te kopen. In de tijd daarna is er thuis een hoop veranderd , vriendin , 2 kinderen en een leuk huisje wat nu eigenlijk te klein is geworden.. Nu willen we graag weten wat voor ons de mogelijkheden zijn met betrekking tot een andere huis/ hypotheek . Is het verstandig voor ons om de hypotheek om te zetten nu de hypotheek rente zo laag is ,ook als we er misschien nog 2 jaar blijven wonen? met betrekking boete betaling. En wat we eventueel samen kunnen lenen voor een nieuwbouw huis, want ze willen bij ons in 2017 nieuwe huizen gaan bouwen.

Bij wie kunnen we dan het beste langs gaan voor een juiste advies? Rabobank, hypotheekshop , hypotheekvisie of een andere hypotheek verstrekker.

We zitten dus met een hoop vragen,

Met vriendelijke groeten,
Martijn
2 december 2015 20:29 Erik (stuur Erik een privé bericht)
Beste Martijn,

Je hebt een rente van 5,4% bij Rabobank. De rente staat nog ongeveer 13 jaar vast. De huidige rente voor plm 13 jaar vast zal globaal op 2,9% staan. Dat betekent dat afkopen u 5,4% -/- 2,9% = 2,5% per jaar gaat kosten x 13 jaar. Oftewel ruim 30% boete over 160.000 euro. Dit is een bedrag wat u alleen maar op lange termijn gaat terugverdienen. Ik denk dan ook dat het niet zinvol is om dit te doen.

U doet er verstandiger aan om de rente goed in de gaten te houden en zolang deze niet stijgt, is het verstandiger om alles te laten zoals het is en de nieuwbouw af te wachten. Als u uw huidige huis verkoopt bent u immers geheel boetevrij van uw hypotheek af. Dat is goedkoper dan nu een draconisch bedrag aan boeterente te betalen.

U kunt bij alle hypotheekbedrijven uw oor te luisteren leggen, dus ook alle bedrijven die u genoemd heeft. WIJ kunnen u ook van advies dienen. Wij kunnen alle hypotheeklabels in Nederland aanbieden, en ori├źnterende gesprekken zijn bij ons volledig kostenloos. Wij kunnen naar uw huis toe komen.

Mocht u nog vragen hebben, laat het ons graag weten, dat kan ook via een email of ons telefoonnummer.

Succes met alle overwegingen!

Hartelijke groet,

Erik Verberg
Reageer op topic